
Smart 10 on hulvattoman hauska tietovisapeli, joka sopii hyvin sekä kavereiden että perheen kanssa pelattavaksi. Siinä on tavoitteena olla ensimmäinen pelaaja, joka onnistuu keräämään ennalta sovitun määrän pisteitä vastaamalla eri aihealueiden kysymyksiin. Tämä nopeatempoinen ja sosiaalinen peli on mahtava yhdistelmä tietoa, kisatunnelmaa ja rattoisaa yhdessäoloa.
Sisällysluettelo
Smart 10 peli säännöt ja ohjeet pelaamiseen
Pelin kulku
Ennen kuin peli voi alkaa, sovitaan, mihin pistemäärään asti pelataan. Tämä voi olla esimerkiksi 30. Pelaajat istahtavat pöydän ääreen, jonka jälkeen kysymyskortit sekoitetaan ja asetetaan pelilaitteen sisään. Smart 10:n aloittaa yleensä nuorin pelaaja, ja jokaisella kierroksella esitetään yksi kysymys, johon kaikki pelaajat vastaavat vuorollaan. Jokaiselle pelaajalle tarjoutuu siis tilaisuus loistaa omalla tietotaidollaan.
Pelin kulku on todella yksinkertaista. Ensimmäisenä vuorossa oleva pelaaja lukee pelilaitteen keskellä olevan kysymyksen ääneen ja valitsee yhden vastausvaihtoehdon kymmenestä. Jos pelaaja vastaa oikein, hän saa yhden pisteen ja voi jatkaa vastaamista, kun vuoro osuu taas hänen kohdalleen. Yhteen kysymykseen on siis mahdollista vastata useampaan otteeseen. Jos vastaus menee kuitenkin väärin, pelaaja menettää kaikki kierroksen aikana keräämänsä pisteet ja joutuu olemaan sivussa loppukierroksen ajan.
Pelaaja voi halutessaan myös päättää passata, jolloin hän säilyttää jo keräämänsä pisteet, mutta ei voi enää vastata uudelleen kyseisen kierroksen aikana. Peli jatkuu tätä rataa kysymys kerrallaan, kunnes yksi pelaajista saavuttaa sovitun pistemäärän, ja hänet kruunataan Smart 10 -pelin voittajaksi. Tämä on melko nopeatempoinen tietovisa, ja yhden pelin kesto vaihtelee hieman sen mukaan, mihin pistemäärään pelataan. Useimmiten yksi peli kestää noin 30-60 minuuttia.
Kysymysten asettaminen
Kysymykset löytyvät oranssin pelilaitteen keskeltä, ja niitä ympäröi kymmenen vastausvaihtoehtoa. Kysymykset vaihtelevat aihealueiltaan. Ne voivat liittyä esimerkiksi maantietoon, viihteeseen, historiaan tai urheiluun. Jokaisella kysymyksellä on useampia oikeita vastauksia, mikä tekee Smart 10 -pelistä haastavan mutta samalla myös todella mielenkiintoisen ja hauskan.
Vastausvaihtoehtojen valitseminen
Omalla vuorollaan jokainen pelaaja valitsee yhden vastausvaihtoehdon, jonka uskoo olevan oikein. Vastaus valitaan nostamalla musta nappula kyseisen vaihtoehdon kohdalta. Tämän nappulan takaa paljastuu, onko arvaus mennyt oikein vai väärin. Jos vastaus on oikein, pelaaja saa pisteen ja voi jatkaa peliä. Tällöin kyseinen pelaaja voi vastata kysymykseen uudelleen, kun kierros taas osuu hänen kohdalleen.
Pisteiden laskenta
Pisteet lasketaan jokaisen kierroksen jälkeen, ja ne merkitään pelilaitteessa oleviin laskureihin. Pisteet muodostuvat sen perusteella, moneenko kysymykseen pelaaja onnistuu vastaamaan oikein, ja peli jatkuu niin kauan, kunnes joku pelaajista saavuttaa sovitun pistemäärän.
Vinkit Smart 10 pelin voittamiseen
Voittaaksesi Smart 10 -pelin kannattaa olla tarkka ja strateginen. Jos epäilet, että et tiedä vastausta, on usein parempi passata ja kerätä pisteet kuin riskeerata ne lähtemällä arvailemaan. Toisaalta taas, jos uskot tietäväsi vastauksen, kannattaa ehdottomasti ottaa riski ja vastata. Smart 10 on hauska tapa testata omaa tietämystä ja samalla viettää aikaa hyvällä porukalla.
Koska kyseessä on tietovisa, hyvä yleistietämys on todellista valttia. Treenaamalla omia taitojasi eri aihealueilla voit parantaa omia voittomahdollisuuksiasi merkittävästi. Smart 10 onkin siitä hauska peli, että jokainen pelaaja pääsee loistamaan juuri niissä itselle tutuissa teemoissa.
Smart 10 peli lisäkysymykset
Smart 10:n mukana tulee yhteensä 200 kysymystä, mutta peliin on mahdollista ostaa myös lisäkysymyksiä. Lisäkysymyspakkoja on tarjolla kahdenlaisia: yleistietämystä, joka sisältää kysymyksiä kaikenlaisista aihealueista, sekä vain tiettyyn teeman keskittyneitä kysymyspakkoja, kuten matkailu, 80-luku sekä musiikki. Lisäkysymysten avulla peliä voi muokata omien toiveiden mukaisesti, ja peli pysyy haastavana, kun kaikki kysymykset eivät kerkeä painumaan mieleen.
UKK
Voiko Smart 10 pelata kahdestaan?
Kyllä, Smart 10 -peliä on mahdollista pelata kahdestaan. Kaksinpelinä pelattaessa molemmat pelaajat pääsevät halutessaan vastaamaan jokaiseen kysymykseen useamman kerran. Peliä voidaan kuitenkin pelata myös isommalla porukalla tai tiimeissä.
Saako Smart 10:ssä vastata ei?
Smart 10:ssä pitää valita oikeat vastaukset, joten pelaaja ei voi veikata vääriä vastauksia ja saada niistä pisteitä. Jos et tiedä vastausta, voit kuitenkin päättää passata ja pitää kierroksen aikana saamasi pisteet.
Onko Smart 10 suomalainen?
Smart 10 pelin on itävaltalaisten pelinkehittäjien kädenjälkeä, mutta sen ulkoasun on suunnitellut suomalainen Aleksi Michelsson. Pelin oikeudet omistaa nykyään raisiolainen Martinex, ja se on käännetty peräti 18 kielelle.